Francúzsky jazyk: Kurzy pripravujúce na maturitu z francúzskeho jazyka
Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti a tematické okruhy - úroveň B2
Žiak:
- rozumie informáciám o dôverne známych veciach, s ktorými sa pravidelne stretáva v práci, v škole, vo voľnom čase a pod., pokiaľ sú vyjadrené zreteľným jazykovým štandardom,
- vie sa vysporiadať so štandardnými komunikačnými situáciami,
- vie vytvoriť jednoduchý súvislý text na témy, ktoré dobre pozná alebo ho osobne zaujímajú,
- dokáže opísať zážitky a udalosti, sny a túžby a stručne odôvodniť a vysvetliť svoje názory a plány,
- rozumie hlavným myšlienkam zložitých textov s abstraktnými námetmi, vrátane odbornej diskusie v odbore svojej špecializácie,
- dokáže sa dorozumieť plynulo i spontánne,
- dokáže uspokojivo viesť bežný dialóg s partnerom, ktorého materinským jazykom je nemčina,
- vie zostaviť jasný a podrobný text na široký okruh tém, vysvetliť stanovisko k aktuálnym problémom a uviesť výhody a nevýhody rôznych možností.
Tématické okruhy
- Rodina
- životopis (osobné údaje: meno, bydlisko, dátum a miesto narodenia, rodinný stav, významné momenty v živote),
- členovia rodiny (zovňajšok, charakter, záľuby),
- rodinné vzťahy (vzťahy medzi súrodencami, rodičmi a deťmi, starí rodičia, pomoc v rodine, domáce práce, všedné dni a rodinné oslavy),
- predstavy o svojej budúcej rodine, partnerovi, bývaní, práci,
- rodina a spoločnosť (funkcie rodiny, rodina kedysi a dnes, generačné problémy a problémy monoparentálnych rodín, rozvodovosť, nízka pôrodnosť).
- Kultúra a umenie
- možnosti kultúry v meste a na vidieku (múzeá, výstavy, divadlá, kiná, koncerty, cirkus, tanec),
- obľúbená oblasť kultúry a umenia (žánre, známe osobnosti),
- návšteva kultúrneho podujatia,
- hudobné, filmové, divadelné a folklórne festivaly, atmosféra,
- ďalšie druhy umenia - folklór, maliarstvo, sochárstvo, architektúra - najznámejšie osobnosti.
- Šport
- druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné, atraktívne športy, rekreačný a profesionálny šport),
- šport, ktorý ma zaujíma (aktívne, pasívne), dôvody,
- význam športu pre Rozvoj schopností (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnosti, charakter),
- významné športové podujatia, súťaže, olympijské hry,
- negatívne javy v športe (sláva, peniaze, doping).
- Bývanie
- môj domov (opis prostredia, v ktorom bývam, vybavenie miestností),
- bývanie v meste a na vidieku (výhody a nevýhody),
- ideálne bývanie (vlastné predstavy o bývaní),
- domov a jeho význam v živote človeka (kultúra bývania u nás a v iných krajinách),
- problém bývania mladých rodín, kúpa a prenájom bytu, deti na sídliskách.
- Obchod a služby
- nákupné zariadenia (obchody, hypermarkety, trhoviská),
- služby (pošta, banka, polícia, čerpacia stanica),
- reklama a vplyv reklamy na zákazníkov,
- druhy a spôsoby nákupu a platenia (katalógový predaj, splátky, týždenný nákup),
- zahraničné výrobky u nás, export slovenských výrobkov.
- Starostlivosť o zdravie
- ľudské telo,
- bežné a civilizačné choroby, úrazy, telesné a fyzické stavy, návšteva u lekára, v lekárni,
- zdravý spôsob života (správna životospráva, telesná a duševná hygiena),
- zdravotnícka starostlivosť (prevencia, očkovanie),
- štátne a súkromné zdravotníctvo (zdravotné poistenie, odborní lekári).
- Cestovanie
- prípravy na cestu, dôvody, cieľ a význam cestovania (za prácou, na dovolenku, služobne),
- dopravné prostriedky (výhody a nevýhody jednotlivých dopravných prostriedkov),
- individuálne a kolektívne cestovanie (spôsob a druhy dopravy, druhy ubytovania, stravovanie),
- cestovanie kedysi a dnes, cestovanie v budúcnosti,
- možnosti cestovania do zahraničia.
- Vzdelanie
- školský systém (typy školských zariadení, skúšky, organizácia školského roka, klasifikácia, prázdniny),
- vyučovanie (rozvrh hodín, predmety, prestávky, školské stravovanie, aktivity na hodine),
- život žiaka (voľný čas, záľuby, mimoškolské aktivity, brigády, priatelia, vreckové),
- štúdium cudzích jazykov (výmenné pobyty, stáže, jazykové kurzy, au-pair),
- vzťah učiteľa k žiakovi a opačne.
- Zamestnanie
- typy povolaní (fyzická a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia,
- trh práce (ponuka pracovných miest a nezamestnanosť, žiadosť o zamestnanie, profesijný životopis, prijímací pohovor),
- pracovný čas a voľný čas (zdokonaľovanie práce, nové technológie),
- pracovné príležitosti doma a v zahraničí, pracovné podmienky (mzda, sociálna starostlivosť),
- kariéra a rodinný život, zamestnanosť žien (materská dovolenka), rekvalifikácia, dôchodcovia.
- Vzťahy medzi ľuďmi
- medziľudské vzťahy (v rodine a v škole, susedské, generačné),
- priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje, stretnutia, oslavy),
- spoločenské problémy (vzťah spoločnosti a jednotlivcov k postihnutým, závislým a bezdomovcom),
- negatívne javy (agresivita, vandalizmus, egoizmus, ľahostajnosť),
- možnosti riešenia konfliktov.
- Človek a príroda
- ročné obdobia, počasie,
- príroda okolo nás - fauna (zvieratá voľne žijúce, v ZOO, domáce) a flóra,
- stav životného prostredia (znečistenie zeme, vôd, ovzdušia), prírodné katastrofy,
- ochrana životného prostredia (národné parky, chránené územia, environmentálna výchova),
- vplyv životného prostredia na život človeka (poľnohospodárstvo, zdravá výživa, agroturistika).
- Vedecko-technický rozvoj
- život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje v domácnosti),
- pozoruhodné objavy a vynálezy vedy a techniky,
- veda a technika v službách človeka (elektronika, informatika, jadrová fyzika, …),
- zneužitie vedy a techniky (zbrane, závislosti, násilie, konzumná spoločnosť, civilizačné choroby),
- človek a veda a technika v budúcnosti (nahradenie učiteľa počítačom, deti a počítače, únik mozgov).
- Človek a spoločnosť
- morálka (správanie sa mladých a starších ľudí, etická výchova v rodine a v škole),
- spoločenská etiketa - stretnutia, pozdravy a blahoželania, etiketa návštev: dôvody a čas, témy rozhovorov, pohostenie,
- normy a ich porušovanie (morálka a zákon, nedorozumenie a konflikt),
- prejavy záujmu a pomoci spoluobčanom v núdzi, sponzorstvo a sponzori (dôvody a podoby),
- vplyv spoločnosti na rodinu.
- Komunikácia a jej formy
- typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna),
- komunikácia v rôznych situáciách (na verejnosti a v súkromí medzi mladými, mladými a staršími, na ulici, v škole, v rodine, v každodennom živote, vo výnimočných situáciách),
- moderné formy komunikácie (mobilný telefón, počítač - elektronická pošta, internet),
- jazyk ako dorozumievací prostriedok (výučba svetových jazykov, ich využitie, rozšírenosť a využitie cudzích jazykov),
- jazyk štandardný, hovorový, slang, odborný a pod.
- Masmédiá
- typy masovokomunikačných prostriedkov (ich využitie, výhody, nevýhody),
- tlač (noviny, časopisy, rubriky) - výber, nákup, čítanie - obľúbené články,
- rozhlas, televízia (obľúbené typy programov, sledovanosť),
- vplyv masmédií na život jednotlivca, rodiny i spoločnosti,
- internet a jeho vplyv na človeka a spoločnosť.
- Mládež a jej svet
- charakteristika mladých (zovňajšok, móda; vnútorná charakteristika: typické vlastnosti, záujmy),
- postavenie mladých v spoločnosti (práva a povinnosti, možnosti štúdia, práca, mladé rodiny),
- vzťahy medzi rovesníkmi a generačné vzťahy (konflikty - príčiny, prejavy, dôsledky),
- nezdravé javy v živote mladých (násilie, gamblerstvo, drogy),
- predstavy mladých o budúcnosti (očakávania, túžby, obavy).
- Stravovanie
- jedlá a nápoje počas dňa (raňajky, obed, večera), obľúbené jedlo,
- stravovacie možnosti a zariadenia (stravovanie v škole, doma, v reštaurácii),
- národné kuchyne - zvyky a špeciality (suroviny, jedlá, stolovanie),
- medzinárodné kuchyne (charakteristika, rozdiely, špeciality),
- zdravá kuchyňa (stravovanie detí, návyky, vegetariánstvo, diéty).
- Záľuby, voľný čas a životný štýl
- možnosti trávenia voľného času,
- organizovaný voľný čas (mimoškolské aktivity, krúžky, brigády),
- individuálne záľuby (umenie, kultúra, hudba, knihy, šport, domáce práce, príroda),
- vplyv zmien spoločnosti na trávenie voľného času (kedysi a dnes),
- trávenie voľného času rôznych vekových kategórií.
- Multikultúrna spoločnosť
- sviatky - zvyky a tradície (cirkevné a štátne sviatky, folklórne tradície a rôzne podujatia),
- spolunažívanie ľudí rôznych národností v jednej krajine,
- zbližovanie kultúr (kontakty kedysi a dnes), osobné kontakty s inými kultúrami, tolerancia,
- negatívne javy (rasová diskriminácia, intolerancia, vzťah k menšinám),
- kultúrne hodnoty iných národov, spolužitie v Európe.
- Mestá a miesta
- dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, miesto trávenia víkendov a prázdnin),
- sprevádzanie turistov (privítanie, základné informácie o pobyte),
- turisticky zaujímavé miesta (hrady, zámky, kúpele, jaskyne) a mestá,
- miesto vhodné na oddych a miesto na spoločenské vyžitie,
- miesto mojich snov.
- Obliekanie a móda
- vplyv počasia a podnebia na odievanie,
- odev a doplnky na rôzne príležitosti,
- výber oblečenia (móda, vek, vkus, nálada, možnosti), starostlivosť o oblečenie,
- módne trendy - farby, tvorcovia, módne prehliadky,
- “Šaty robia človeka”, šaty na mieru alebo konfekcia (v obchode s odevmi, u krajčíra).
- Kniha - priateľ človeka
- knihy - výber, čítanie,
- obľúbený autor a žánre,
- prečítané dielo spisovateľa krajiny, ktorej jazyk sa učím (život a dielo spisovateľa),
- nositelia Nobelovej ceny za literatúru a ich diela,
- kríza v čítaní beletrie (príčiny, kupovanie kníh, služby knižníc, inštitútov).
- Vzory a ideály
- pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek, kritériá hodnôt,
- človek, ktorého si vážim,
- skutoční a literárni hrdinovia,
- hrdinom sa človek nerodí, ale sa ním stáva (konanie človeka v hraničnej situácii),
- ja ako hrdina.
- Krajina, ktorej jazyk sa učím
- krajina a obyvatelia,
- miesto, ktoré by som rád navštívil,
- výnimočnosť, zvyky, tradície a konvencie,
- stereotypy a predsudky,
- zjednotená Európa.
- Slovensko - moja vlasť
- krajina a obyvatelia,
- miesta, ktoré by som odporučil cudzincom,
- zvyky, tradície, konvencie,
- stereotypy a predsudky,
- miesto Slovenska v zjednotenej Európe
|