Francúzsky jazyk: Kurzy pripravujúce na maturitu z francúzskeho jazyka
Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti a tematické okruhy - úroveň B1
Žiak:
- rozumie informáciám o dôverne známych veciach, s ktorými sa pravidelne stretáva v práci, v škole, vo voľnom čase a pod., pokiaľ sú vyjadrené zreteľným jazykovým štandardom,
- vie sa vysporiadať so štandardnými komunikačnými situáciami,
- vie vytvoriť jednoduchý súvislý text na témy, ktoré dobre pozná alebo ho osobne zaujímajú,
- dokáže opísať zážitky a udalosti, sny a túžby a stručne odôvodniť a vysvetliť svoje názory a plány.
Tématické okruhy
- Rodina
- životopis (osobné údaje: meno, bydlisko, dátum a miesto narodenia, rodinný stav, významné momenty v živote),
- členovia rodiny (zovňajšok, charakter, záľuby),
- rodinné vzťahy (vzťahy medzi súrodencami, rodičmi a deťmi, starí rodičia, pomoc v rodine, domáce práce, všedné dni a rodinné oslavy).
- Kultúra a umenie
- možnosti kultúry v meste a na vidieku (múzeá, výstavy, divadlá, kiná, koncerty, cirkus, tanec),
- obľúbená oblasť kultúry a umenia (žánre, známe osobnosti),
- návšteva kultúrneho podujatia.
- Šport
- druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné, atraktívne športy, rekreačný a profesionálny šport),
- šport, ktorý ma zaujíma (aktívne, pasívne), dôvody,
- význam športu pre Rozvoj schopností (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnosti, charakter).
- Bývanie
- môj domov (opis prostredia, v ktorom bývam, vybavenie miestností),
- bývanie v meste a na vidieku (výhody a nevýhody),
- ideálne bývanie (vlastné predstavy o bývaní).
- Obchod a služby
- nákupné zariadenia (obchody, hypermarkety, trhoviská),
- služby (pošta, banka, polícia, čerpacia stanica),
- reklama a vplyv reklamy na zákazníkov.
- Starostlivosť o zdravie
- ľudské telo,
- bežné a civilizačné choroby, úrazy, telesné a fyzické stavy, návšteva u lekára, v lekárni,
- zdravý spôsob života (správna životospráva, telesná a duševná hygiena).
- Cestovanie
- prípravy na cestu, dôvody, cieľ a význam cestovania (za prácou, na dovolenku, služobne),
- dopravné prostriedky (výhody a nevýhody jednotlivých dopravných prostriedkov),
- individuálne a kolektívne cestovanie (spôsob a druhy dopravy, druhy ubytovania, stravovanie).
- Vzdelanie
- školský systém (typy školských zariadení, skúšky, organizácia školského roka, klasifikácia, prázdniny),
- vyučovanie (rozvrh hodín, predmety, prestávky, školské stravovanie, aktivity na hodine),
- život žiaka (voľný čas, záľuby, mimoškolské aktivity, brigády, priatelia, vreckové).
- Zamestnanie
- typy povolaní (fyzická a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia,
- trh práce (ponuka pracovných miest a nezamestnanosť, žiadosť o zamestnanie, profesijný životopis, prijímací pohovor),
- pracovný čas a voľný čas (zdokonaľovanie práce, nové technológie).
- Vzťahy medzi ľuďmi
- medziľudské vzťahy (v rodine a v škole, susedské, generačné),
- priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje, stretnutia, oslavy),
- spoločenské problémy (vzťah spoločnosti a jednotlivcov k postihnutým, závislým a bezdomovcom).
- Človek a príroda
- ročné obdobia, počasie,
- príroda okolo nás - fauna (zvieratá voľne žijúce, v ZOO, domáce) a flóra,
- stav životného prostredia (znečistenie zeme, vôd, ovzdušia), prírodné katastrofy.
- Vedecko-technický rozvoj
- život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje v domácnosti),
- pozoruhodné objavy a vynálezy vedy a techniky,
- veda a technika v službách človeka (elektronika, informatika, jadrová fyzika, ...).
- Človek a spoločnosť
- morálka (správanie sa mladých a starších ľudí, etická výchova v rodine a v škole),
- spoločenská etiketa - stretnutia, pozdravy a blahoželania, etiketa návštev: dôvody a čas, témy rozhovorov, pohostenie,
- normy a ich porušovanie (morálka a zákon, nedorozumenie a konflikt).
- Komunikácia a jej formy
- typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna),
- komunikácia v rôznych situáciách (na verejnosti a v súkromí medzi mladými, mladými a staršími, na ulici, v škole, v rodine, v každodennom živote, vo výnimočných situáciách),
- moderné formy komunikácie (mobilný telefón, počítač - elektronická pošta, internet).
- Masmédiá
- typy masovokomunikačných prostriedkov (ich využitie, výhody, nevýhody),
- tlač (noviny, časopisy, rubriky) - výber, nákup, čítanie - obľúbené články,
- rozhlas, televízia (obľúbené typy programov, sledovanosť).
- Mládež a jej svet
- charakteristika mladých (zovňajšok, móda; vnútorná charakteristika: typické vlastnosti, záujmy),
- postavenie mladých v spoločnosti (práva a povinnosti, možnosti štúdia, práca, mladé rodiny),
- vzťahy medzi rovesníkmi a generačné vzťahy (konflikty - príčiny, prejavy, dôsledky).
- Stravovanie
- jedlá a nápoje počas dňa (raňajky, obed, večera), obľúbené jedlo,
- stravovacie možnosti a zariadenia (stravovanie v škole, doma, v reštaurácii),
- národné kuchyne - zvyky a špeciality (suroviny, jedlá, stolovanie).
- Záľuby, voľný čas a životný štýl
- možnosti trávenia voľného času,
- organizovaný voľný čas (mimoškolské aktivity, krúžky, brigády),
- individuálne záľuby (umenie, kultúra, hudba, knihy, šport, domáce práce, príroda).
- Multikultúrna spoločnosť
- sviatky - zvyky a tradície (cirkevné a štátne sviatky, folklórne tradície a rôzne podujatia),
- spolunažívanie ľudí rôznych národností v jednej krajine,
- zbližovanie kultúr (kontakty kedysi a dnes), osobné kontakty s inými kultúrami, tolerancia.
- Mestá a miesta
- dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, miesto trávenia víkendov a prázdnin),
- sprevádzanie turistov (privítanie, základné informácie o pobyte),
- turisticky zaujímavé miesta (hrady, zámky, kúpele, jaskyne) a mestá.
- Obliekanie a móda
- vplyv počasia a podnebia na odievanie,
- odev a doplnky na rôzne príležitosti,
- výber oblečenia (móda, vek, vkus, nálada, možnosti), starostlivosť o oblečenie.
- Kniha - priateľ človeka
- knihy - výber, čítanie,
- obľúbený autor a žánre,
- prečítané dielo spisovateľa krajiny, ktorej jazyk sa učím (život a dielo spisovateľa).
- Vzory a ideály
- pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek, kritériá hodnôt,
- človek, ktorého si vážim,
- skutoční a literárni hrdinovia.
- Krajina, ktorej jazyk sa učím
- krajina a obyvatelia,
- miesto, ktoré by som rád navštívil,
- výnimočnosť, zvyky, tradície a konvencie.
- Slovensko - moja vlasť
- krajina a obyvatelia,
- miesta, ktoré by som odporučil cudzincom,
- zvyky, tradície, konvencie.
|